10 June 2011

APA GUNA BERJANJI





Assalammualaikum;




Pagi2 lagi saya dihambat dengan sakit perut yang teramat dan muntah2.. Salah makan agaknya walaupun semalam hanya makan nasik lemak yang diberi oleh kawan.. Bangun jer dari tido, rasa lapar yang amat so saya melayan cantonese ying yang kat Restoran Adnan Lee sorang2.. Tengah makan saya terdengar lagu Apa Guna Berjanji nyanyian Biduanita Saloma. Disebabkan sorang saya layan lirik lagu tu secara dalam. Walaupun it just a simple wording tapi ada makna tersirat yang perlu ada dalam diri kita..
                                   
                                      Apa guna berjanji
                                                  Kalau tak ditepati
                                                  Kelak meracun hati
                                                  Tuan sendiri
                                                  Mengigit jari


Ini antara bait2 lirik dan sure ramai diantara kita yang dah tau lagu ni.  Apa yang saya nak sampaikan betapa tingginya nilai JANJI yang kita buat. Tak kira janji kepada sesiapa pun, samada suami, isteri, anak, ibu bapa, kawan mahupun Tuhan.. Janji harus ditepati dan jika ditakdirkan kita tidak mampu melaksanakannya harus memohon maaf dan memberikan alasan yang boleh diterima pakai.

Mulut dan hati harus seiring perjalannya, jika ucapan janji hanya dimulut dan tidak sertakan niat dihati apalah gunanya. Walaupun kadangkala apa yang tersirat dihati itu akan membuatkan hati lain terluka sekurangnya kita jujur dan berserah sahaja apa saja kemungkinan yang datang.. Saya paling takut untuk berjanji, kerana kadangkala sebagai manusia biasa tak lari daripada memungkirinya. Tambahan apabila berjanji dengan anak2 dan tidak dapat penuhi pulak tu.. Pelbagai rasa yang timbul tapi mujur apabila diterangkan sebab musababnya, mereka OK tapi dalam hati mereka hanya Allah yang mengetahui. Pastinya ada terdetik rasa kecewa dan marah tapi mereka tidak tahu bagaimana nak ekpresikannya...

Tapi apa yang pastinya janji yang paling agung adalah janji Allah kepada hambanya.. Dia sentiasa menunaikan janjiNya kepada kita tak kira samada kita menurut segala perintahNya ataupun tidak. Segala permintaan dan doa kita akan diperkenankan hanya cepat atau lambat, mungkin bergantung kepada diri kita bagaimana untuk memohon dan berserah sepenuh jiwa.. Kadangkala kita tak sedar Dia mengirimkan kesedaran secara halus tanpa kita sedari. Walaupun kadangkala ianya hanya sepintas lalu bagi yang menyedarinya ia mungkin adalah rahmat dan hidayah dariNya. 

Jadi, kita sentiasalah berhati2 bila menaburkan kata2 dan juga janji. Jangan sampai diri termakan dengan kata2 dan janji yang telah diucapkan. Jangan sampai ada hati yang tambah terluka, ada luka yang tambah parah dan ada kepercayaan yang hilang selama-lamanya..



SALAM CINTA~

No comments:

Post a Comment