26 November 2010

Resipi Ketam Stim

 Ketam adalah makanan laut favourite saya. Tambah kalau dapat yang fresh tu.. Alahai, diam je sambil meratah 'sang ketam'.. Ketam yang banyak isinya adalah ketam betina, warnanya agak coklat sedikit, yang kebiruan tu ketam jantan. Menurut kata mak, ketam akan bertelur pada waktu bulan penuh, so saya pun akan membeli ketam pada masa bulan penuh je... Banyak telur ketam tu... hehehhe... Sedap!!

Selalunya, famous resipi ketam ni yang saya buat, sweet sour, ketam masak lemak cili api dgn nenas, ketam stim, ketam goreng cili api dan ketam sup mee sua.... Yang best kalau balik rumah mak makan ramai2.. sebab most of adik beradik saya semua hantu ketam... Tambah lak makan bila 'line clear' (anak tak ganggu).. 2 jam pun tak siap2 lagi mamah ketam tu... hehhehe....

Kita share resipi ketam yang paling mudah.. Rasa2 boring nak makan nasi, ratah ketam stim ni pun ok gak.. Tapi pastikan ada pencicahnya.. Selalunya saya buat pencicah kicap dan cili api je...Tu pun Ok...



RESEPI KETAM STIM



5 ekor ketam segar (dibersihkan)
2 ulas bawang putih (diketuk)
Daun bawang..


Cara Memasak

Lumurkan ketam dengan sedikit garam
Susun ketam dalam loyang dan letakkan bawang putih.
Kukus hingga masak..
Setelah masak, taburkan daun bawang dan tutup periuk dalam 5 minit.
Hidang dan makan panas2..


Happy Cooking~



SALAM CINTA~

1 comment: