06 November 2010

Gulai Tempoyak Daun Kayu

Pagi ni saya dapat call dari mak yang berada di PD. As usual soalan favorite dia, 'masak ape harini?'.. Lepas abih sembang, saya tetibe teringat ke lauk favorite saya bila balik ke PD.. Gulai Tempoyak Daun Kayu.. Perghhh.. memang sedap.. Tapi proses menyediakan agak leceh skit..Kene cukup bahan daun2nya, dan di racik halus2.. Sehalus mungkin...


Saya memang salute mak dalam bidang masak memasak nie, air tangan beliau memang superb dan sering jadi kerinduan saya dan family serta adik beradik yang lain. Kecintaannya terhadap dunia masakan memang tinggi, dan paling best mak boleh ejaz masakan yang complicated jadi simple tapi masih mengekalkan rasa yang sama, kadang2 lagi sedap!!..hahahha.. tu la magis nya MAK saya..






RESIPI GULAI TEMPOYAK DAUN KAYU


Bahan2nya

10biji cili api       
2 ketul kunyit hidup
2 ikat daun pucuk ubi kayu
2 ikat serai
5 helai daun kunyit
5 helai pucuk kaduk
3 papan petai, ambil isinya
5 helai pucuk labu
3 helai daun kemangi
santan dari sebiji kelapa


Cara2 memasak


Racik daun kayu halus2
Kisar cili api dan kunyit
Satukan semua bahan2 racik dalam periuk bersama santan dan tempoyak
Dengan api sederhana, kacau gulai sehingga menggelegak.
Tambah garam, gula mengikut citarasa..
Apabila gulai agak pekat tutup api dan sedia di makan...




~Happy Cooking~




Salam Cinta

2 comments: