06 November 2010

Best of 80an & 90an

Semalam saya melayan radio Suria fm. Dj Linda Onn menemuramah Dato Shah Rezza sempena MIFF Festival yang akan berlansung di JWW Marriot pada 17November ini.. Dato telah menjemput artis2 yag seangakatan pada zamanya untuk permon pada malam tersebut. Teruja saya apabila Linda memutarkan lagu 'Kerinduan' dendangan Razis Ismail.. Lama saya tak dengar lagu ni,eventhough lagu ni top masa saya masih kecil tapi saya still ingat dan suka.


So saya nak share pasal artis dan lagu2 dari zaman 80an & 90an. Pada masa itu,org yang banyak mempengaruhi saya dalam melayan lagu2ni adalah kakak sulung saya. Setiap lagu yang meletup masa tu dia akan menyanyi dan ajar kami (saya &adik). Saya masih ingat lagu pertama yang saya tulis lirik dan hafal ialah lagu Kumpulan Pelangi (A.Ali&John Goh) lagu bertajuk 'Lukisan Wajah Cinta'..tak silap tahun 1986.. Satu lagi lagu top kumpulan ni ialah 'Biarku Menjadi Lilin'.. Then masa tu antara artis popular terdiri daripada Siti Fairuz,FranciscaPeter, Razis Ismail, Ramlah Ram, Norkumalasari,Allahyarham Sudirman,Dato Khatijah Ibrahim, kumpulan Alleycats,Jamal Abdillah,Rahimah Rahim,Zaiton Sameon dan banyak lagi.. ni antara artis yang saya ingat kehadiran mereka dalam industri seni pada zaman tu..


Ramlah Ram dan Zaiton Sameon boleh dikatakan sebagai yang paling top. Lagu 'Kau Kunci Hatiku Dalam HatiMu telah berjaya menjadi lagu terbaik Juara Lagu 1988. Zaiton Sameon pula dengan lagu Menaruh Harapan dan Kabut Serangkai Mawar..(lagu favourite ).. Terbayang Zaiton pakai mini dress dengan rambut panjang menggerbang.. Seksi giler...:D.. Kira-kira masa tu kalau cikgu tanya saya apa ambition besar nanti, saya jawab nak jadi Ramlah Ram..hehehhe... punya la fanatik! Tak dinafikan bila saya dengar lagu dari artis2 80an ni,memang meremang bulu roma.. Bukan ape, its a bit nostalgic to me. Anyway, saya nak ucapkan thank you LOLO! (kakak sulung saya)

Then menular pulak zaman rock kapak. Jiwang karat abih dan memang best.Antara kumpulan yang top, Search, Wings,BumiPutraRockers,Lefthanded,May,Medicine,Bloodsheed,HeavyMachine,Gersang, U-thopia, Sweetcharity, DRyhadh,Crossfire, Desire,Febian dan banyak lagi....Powernya lagu2 rock kapak ni, semua bertanding di Juara Lagu. Ynag masih saya ingat, BPR dgn lagu 'Keunggulan Cinta', Wings dengan Sejati (awie rambut rasta) Search dgn Isabella. Ayai dari kumpulan Ilusi pakai jaket ala2 Inpector Gadget. May dengan lagu Sendiri, suara Mus memang maintain dari dulu sampai sekarang.. dan saya percaya  lagu2 ni antara pilihan popular kat karaoke.. hehheh...






Tak tahu apa rahsia komposer2 masa tu hingga mampu melahirkan lagu yang boleh dikategorikan sebagai berhantu &evergreen..Mungkin ini yang dikatakan MAGIS!! Cukup rasa liok lentoknya, pilihan penyanyi yang tepat dan mampu mengalunkan lagu dengan penuh perasaan dan penghayatan. Sampai ke hari ni,bila dalam kereta, tetiba DJ putarkan lagu2 ni, saya ataupun suami akan diam dan layannn....Mungkin masing2 ada nostalgia tersendiri, so layan feeling laa... hehehhe...



Naik ke area 90an, oowhh..ni zaman remaja saya..(dah pandai time ni)..Ekamatra, Exist,Damasutra, Hattan, Aris Ariwatan,Fotograf,Iklim,Massa, To'ki, Yantzen, Roy, Rahim Maarof, Fauziah Latiff,Ella,Shima, Aishah,Spring, CRK, Wings pun masih belum hilang taring time ni. Mega, XPDC, Blackrose, Terra Rossa, Kris... kalau nak ikut berjela list blog ni nanti..heheh.. Tanyalah sapa yang tak tahu lagu Suci Dalam Debu dan Gerhana Cinta Luka nyanyian suara emas Saleem Iklim.. Album ni meletup letap di seluruh negara dan di pasarkan ke Indonesia jugak.. Memang hebat penangan Iklim pada masa tu..KRU, Feminin, Msteen berjaya memperkenalkan genre baru di arena seni. Jadi kegilaan para teenagers termasuk la saya dan kawan2.. Di pertengahan 90an, tak lain tak bukan, Diva Negara, Dato Siti Nurhaliza pula berjaya mencipta auranya tersendiri.. Ella pun berjaya mengembalikan popularitinya dengan album ELLA USA..album ni memang superb! Begitu juga dengan kumpulan Ukays  dengan lagu 'Disana Menanti Disini Menunggu'...pun lagu ni mendapat hati para pendengar .



 Pada time ni jugak lagu rock kapak bersaing hebat dengan rock leleh..Komposer lagu leleh terunggul sampai ke hari ni, Eddie Hamid berjaya melahirkan beberapa kumpulan.Antara yang saya ingat, Olan,Gamma,Dinamik, New Boyz, Spin, Scoin. Honestly, saya memang anti lagu rock leleh time tu, tapi nowdays kalau dengar lagu leleh kat radio, boleh je layaannn....dalam pada tak suka tu boleh nyanyi lagi....



Apa2 pun sebenarnya apa saje genre muzik semuanya ok..Macam kata orang 'seni itu indah' saya rasa ada kebenaranya.. Yang membuatkan kita rasa suka adalah kerana 'nostalgia' yang kita imbas pada masa tu..  Samada manis, masam ataupun pahit tetap ada penanganya sendiri....So, kita ENJOY!!!





Salam Cinta~



1 comment:

  1. wahhh...jiwang jugok jiwe die nie..abis semer kumpulan rock die tahu..bagus2..truskan menulis

    ReplyDelete