08 November 2010

Hari Suram Geram...

Seawal pagi saya dapat khabar sedih, seorang kawan yang berada di rumah lama meninggal dunia. Ijal namannya, masih muda dan baik orangnya..lebih kurang  sebaya.. Meninggal kerana kanser hati. Terkejut dengar khabar itu sebab setahu saya beliau sentiasa sihat dan cergas.. Terbayang wajah isteri dan anak arwah yang masih kecil. Arwah seorang yang ringan tulang dan jujur orangnya. Bila free, selalu la dia datang lepak kat bengkel kami dan tolong apa yang boleh. Nak tambah ilmu katanya..Al-fatihah untuk arwah, semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang2 yang soleh. Amin.

Sedang saya termangu2 dengan berita kematian arwah, kawan saya, G pulak mengadu, yang telah ditipu hidup2 oleh kenalan dari salah satu laman sosial.. Setelah 2 kali bertemu dan mungkin sudah nak start bunga2 cinta si polan tu pulak buat hal. Lately ni bila G ajak jumpa si polan kerap mengelak. Outstation manjang, tapi dia lupa yang dia pernah add G menjadi followernya di Twitter. Semalam tergerak hati G nak update status twitternya terkejut tgk status si polan ada di salah satu kelab malam yang famous di KL. Padahal dia bagitahu yang outstation ke Kelantan.. hahhahaha... sudah kantoi laa.. Saya nasihat G agar lupakan je la si polan tu. Lagipun usia perkenalan baru sangat, so cepat2 la buang rasa2 yang baru nak bercambah tu.. G takkan rugi ape pun. That guy not worth to be with, dear...moga2 G berjaya melawan 'rasa' hatinya.




Hari ni pulak saya geram dengan perangai anak2 yang make my blood go upstair!.. Si Adam dok swim dengan air softlan dalam mesin basuh (semi auto).  Dah harum dan selembut sutera. Dalam diam2 dia buat kerja, nasib baik air tu tinggal sikit dan plug saya dah off. Dia memang excited tgk air tu memusing baju. Rase nak tersembul bijik mata tgk dia tadi. My girls pulak dengan loklak nya arini. GgRr!!.. tak terkata apa. Appointment saya nak berurut pulak tak jadi, dah half way baru saya diberitahu yang makcik tu takde rumah.. Alahai.. geram betul, padahal pagi tadi dah buat comfirmation yang saya akan datang... Layan pulak radio SuriaFM, topik arini  GERAM...
Saya terpikir, adakah saya telah diejek oleh sang 'hari'?  Tengok pulak status kawan2 di laman FB, ada beberapa orang yang update status  'my bad day'..  Rupanya, bukan saya sorang sahaja yang bengang dan geram, ada juga orang lain yang se'rasa' cuma berbeza situasi.



Saya selalu jugak bertanya  dan mencari info cara2 untuk redakan marah, stress, geram atau bengang ni.. Banyak cara sebenarnya, tapi saya suka yang simple dan praktikal..


Ni antara yang saya selalu buat :-


  • Beristiqfar sebanyak 3 kali or sebanyak mungkin  ( ni marah yang level maximum)
  • Berdiam diri  ( try)
  • Jauhkan diri dari orang yang kita bengang/marah tu (sementara nak cool down)
  • Mandi dengan membasahkan rambut  (kasi cool amarah tu)
  • Berwudhu dan bersolat  (untuk mengelakkan syaitan terus menghasut kita dengan api kemarahan)
  • Tidur walaupun sekejap  (kalau boleh)


Semoga hari esok akan lebih baik dan harap2 saya masih berpeluang menghelakan nafas dan menikmati kehidupan walau apa juga 'rasa'nya...


SALAM CINTA~

No comments:

Post a Comment