04 May 2011

WE ARE HAVING FUN!!!

Assalamulaikum,

 Lama tak menulis dek kerana sibuk dengan pelbagai perkara. Even ada 2,3 perkara yang saya rasa boleh dikongsi tapi alahai... tak sempat nak pegang laptop dah terkejar2 ke sana sini..Tambah since pindah ke Rawang semula, line broadband di kawasan rumah saya sangat slow.. makan hati betul... Jujur saya katakan, saya memang gembira bila pulang semula ke Rawang, walaupun it just a small town, mungkin 'hati' saya disini.. Anak2 pun happy dapat jumpa kawan2 lama dan dah start aktif dengan aktiviti mereka semula..




Lily dan Dada sangat suka melayan siri Junior Masterchef Australia (JMA).. Sampai dipaksanya saya sama2 tengok episod by episod sampai la ke final. Tambahan Lolo menghadiahkan Lily sehelai apron yang ditempah khas on her birthday  "JUNIOR MASTERCHEF LILY" dan sebuah buku masakan kanak2.. Bukan main bersemangat semua anak dara saya memasak.. Lepas satu2 nak dicuba.. Hasilnya, Alhamdulillah sedap tapi bila time kemas tu.. semua lari, tu part yang kurengg sikit...
Mac&Cheese



Mungkin sikap saya yang sering memanggil mereka lepak kat dapur dah menerbitkan rasa seronok memasak di hati mereka. Walaupun hanya mengupas bawang atau menggunting cili kering, ianya akan jadi seronok kalau ramai2 didapur.. For sure dapur saya akan berkecah sebab ruang yang sempit, tapi  bila kami share cerita, bergurau ataupun mendengar  cerita poyo si DADA membuatkan saya rasa puas hati.. Kami berenam didalam dapur yang sempit tapi semua tugas selesai dan disitu juga saya dapat meluangkan quality time bersama mereka..

Rolie Polie

So as they propose, Sunday is Cooking Day.. Saya dan Lolo menyokong dan memberi semangat kepada mereka. Asalkan mereka enjoy dan bangga dengan hasil masakan mereka. Lily dan Dada minta saya hantarkan ke Australia sebab nak masuk Junior Masterchef... huhu.. Kita tunggu Junior Masterchef Malaysia kalau ada, saya akan daftarkan. Tapi memang saya salute peserta JMA,  walaupun umur setahun jagung, tapi mampu menghasilkan masakan yang boleh saya tabik.. Tengok je dah terliur, apakan lagi rasanya... Sure sedap!!  Itu yang saya cuba terapkan kepada anak2 saya, "COOKING IS FUN".. Dan saya juga harus menambahkan ilmu dalam hal masak memasak ni, dan berazam nak try                    new resipi yang best2.Mana tahu ada rezeki boleh buka bakery.. haaa.. kan maju tu....



So, saya sarankan anda semua carilah apa saja aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak2.. Tak perlu belanja besar ke hotel mahal atau theme park yang terkenal, sometimes aktiviti yang remeh2 pun menjadi satu kegembiraan buat mereka...Even aktiviti menangkap katak pun..Saya pernah beli anak katak kat petshop dan lepaskan ke kolam ikan dan Adam menangkap anak2 katak tersebut tanpa rasa geli.. Heheh... Sound sangat menggelikan tapi sampai sekarang Adam ingat macamana dia basah lencun sebab kejar katak2 tu.. . Tak salah jika mencuba kan?.. Have Fun!!








SALAM CINTA~


No comments:

Post a Comment